Hele 88 år etter sin død har Nikolai Astrup (1880-1928) sitt store gjennombrudd internasjonalt. Den 5. februar i år åpnet utstillingen «Nikolai Astrup : Painting Norway» i Dulwich Picture Gallery, London. Det kan virke som om britene har fått øynene opp for norsk malerkunst fra forrige sekelskifte, ledet an av Peter Balke-utstillingen ved National Gallery i fjor.

Engelsk presse har i oppløpet før utstillingsåpningen i Dulwich Picture Gallery i London hatt stor glede av å omtale Astrup som kunstneren som ble stående i skyggen av Munch.  Det er ikke så rart, ettersom kunstnerne var samtidige.  De deler på mange måter også billedspråkets estetikk med ekspresjonisme og lokal tilhørighet. Likevel, Astrup hvisker der Munch roper. Det er nyanser som kommer til uttrykk i Astrups bilder som man må være stille for å høre, men når stillheten senker seg er det et komplekst kor av hviskende stemmer og toner som stiger frem. Naturen er selve portrett-objektet i Astrups kunst, nordisk natur i skiftende og dramatiske drakt. Menneskenes liv og ritualer er som en krusning i overflaten, mens naturens ukjente kraft og iboende mystikk er bestandig og levende.

Månedens bilde er «Soleienatt» (før 1915) understreker naturens sjelelige tilstedeværelse: sommernatten som aldri blir mørkere enn skumring, stille snøkledde fjell som skjermer en sovende dal hvor sommerblomstene har samling. Et stille tun hvor menneskene sover, mennesker som kun er statister i et spill hvor hovedrollene spilles av himmel, lys, luft og jord.

Utstillingen Nikolai Astrup: Painting Norway kan sees i Dulwich picture Gallery i London frem til 15. mai 2016. Du kan se flere bilder og lese mer om Nikolai Astrup på Nasjonalmuseet.no.

Bildet er hentet fra Nasjonalmuseets samling den 22.02.2016.

Leave a Comment