I disse dager holdes en spennende utstilling i Nasjonalgalleriet i Oslo, med tittelen Langs kysten: Gude og hans elever rundt 1870. Utstillingen viser den første ungdomstiden da norsk maleri for alvor ble et begrep det norske borgerskap måtte forholde seg til på godt og vondt. Fra nasjonalromantikken til realisme, naturalisme, hissig debatt og kunstnerstreik i 1880-årene.

Den tyske tradisjonen var springbrettet for mange norske kunstnere, Gude intet unntak, som selv underviste ved akademiet i Düsseldorf og Karlsruhe. Hans virke var hovedsakelig i Tyskland, selv om han malte den norske naturen etter storslagne mål.

Månedens bilde hører til denne perioden og ble malt flere år etter det kjente samarbeidet med Tidemand, Brudeferden i Hardanger. Tittelen Skogslandskap sier ingenting om hvor dette landskapet befinner seg, men det kjennes og nesten lukter som kontinentet. Det spesielle med dette bildet er likevel den nesten stiliserte måten trærne i sentrum er malt, de kan nesten minne om japanske silketrykk i sin utførelse.  Et annet moment er at man nærmest kan kjenne temperaturen: Det er høst, det er varme i solskinnet som faller på trærne og på kvinnen som hviler ved veikanten. Trærnes blader blir til gull og rubiner, men litt bortover veien der boplassen ligger er det fremdeles skygge; fukt og rimfrost stiger fra bakken, dalen er delvis skjult i tåke. En stille konflikt.

Bildet Skogslandskap fra 1855 befinner seg i Lillehammer Kunstmuseum. Utstillingen Langs kysten: Gude og hans elever rundt 1870 i Nasjonalgalleriet åpnet 19. Februar og varer fem til 8. Mai.

Leave a Comment